2 nov. 2013

Bildöverföring med citrol


Nu har jag äntligen fått tid för lite pyssel och då passade jag på att göra en liten bildserie för att visa hur ni på ett enkelt sätt kan överföra bilder och text till tyg.

Många köper säkert så kallade transferpapper i hobbyaffären, men det jag upplever som ett problem med dem är att man efter tvätt inte kan stryka exempelvis sitt kuddöverdrag. Men den metod som jag nu vill visa er så kan man efteråt tvätta och stryka precis som vanligt. Det som gör miraklet i denna metod är ett rengöringsmedel som heter Citrol. Jag har köpt min flaska i en bilvårdsaffär.
En liter kostar ett par hundralappar med det räcker otroligt länge. Jag häller upp en liten mängd i en burk så att det ska vara enkelt vid användning.

Förutom Citrol behöver ni: Tyg, pensel, en smörkniv eller en sked, tejp, en bricka och en utskrift från en laserskrivare. Glöm inte att spegelvända om ni vill använda text.


Börja med att tejpa fast bilden där du vill ha den. Klipp gärna ner pappret runt om så är det lättare att mäta in bilden på rätt ställe.


Nu är det dags för magi. Se till att ha bra ventilation där du håller till för det luktar stark citrus om Citrolen. Använd en bricka för att skydda ytan du arbetar på. Pensla på bilden. Tag lite i taget. Om man vill ha ett skarpt tryck tar man väldigt lite i penseln åt gången och lägger på flera gånger. I detta fall vill jag ha mitt tryck lite suddigt för att ge det en gammal och sliten look. Detta får man genom att vara mer generös med Citrolen redan från början vilket medför att färgen flyter ut litegrann. Man lär sig efter ett tag hur mycket man behöver för olika resultat. (Ursäkta suddig bild, inte alltid lätt att få till det med mobilen)


När man har penslat över hela motivet väntar man någon minut för att Citrolen ska hinna lösa upp färgen i pappret. Nu är det dags att börja överföra bilden till tyget. Detta gör man genom att gnugga på pappret med en smörkniv eller baksidan av en sked. Trots att du har tejpat pappret på tyget kan det vara bra att hålla i pappret när du gnuggar.


När du tror att du har gnuggat tillräckligt gnuggar du lite till. Nu är det dags för en liten koll. Ta inte bort hela pappret på en gång. Lossa försiktigt tejpen på ena sidan och titta på resultat. Om trycket behöver lite till gnuggande är det enkelt att lägga tillbaka pappret på rätt plats i och med att det fortfarande sitter kvar på andra sidan.


När du är nöjd med resultatet, tar du bort pappret och låter tyget torka, du kan också stryka ditt motiv torrt. Observera att trycket på bilden nedan inte har torkat ännu.


Ta da..... nu har du gjort ett hållbart och fint tryck. Och fler lär det nog bli,
man kan liksom inte få nog när man börjat. Har använt denna teknik till kuddöverdrag, stolsdynor, gardiner, dukar, servetter och tabletter.... ja listan kan göras väldigt lång. Hoppas ni får mycket kul med denna teknik. Funkar även på trä och andra material. Men jag har bara använt mig av den på tyg för det var där jag kände att jag hade mest nytta av den. På trä kan man ju måla, stämpla etc och sedan lacka över för en hållbar yta.

Nåja, berätta gärna hur det går för er med era tygtryck.
Ha en fortsatt skön dag.

Kramar Maria

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för du delar med dig! Har letat och letat efter citrol nu men hittar det inte någonstans. Vart har du köpt ditt, vet du vart jag hittar det någonstans?

    MVH Nathalie

    SvaraRadera
  2. Herre Gud, jag såg först nu att du skrivit.Jag antar att du har gett upp nu och hittat andra sätt att överföra bilder men om du fortfarande undrar så kan man hitta Citrol i bilvårdsbutiker.

    Ha det gott och ännu en gång förlåt för dröjesÅRET, ;)
    Maria

    SvaraRadera